Lingos testsider

VW Type 1 1954

Som sagt fulgte denne Type 1 VW 1954 efter min Goggo.

Den blev købt for 3500 kr minus 500 kr for Goggo’en, der på dette tidspunkt var ‘temmelig slidt’. Men ikke desto mindre forlød det, at den blev solgt igen til en ny ejer. VW’en var en ‘Ovaler’ med den 30 hk originale motor for årgangen, samt usyncroniseret 1’gear på gearkassen. Men i sammenligning med Goggo’en var det nu nærmest som at køre i luksusbil. Den var standardmonteret med ‘rulletag’ – det originale – som efter de 14 års virke var noget hærget. Men med lidt fiks-fakseri blev det nogenlunde istandsat og blev herefter flittigt brugt hele min ejertid – og – holdt også tæt når det var lukket.

vw-54-2

vw-54-4
vw-54-5
vw-54-6
vw-54-7

 

På denne tid var jeg blevet weekend-tankpasser hos Ford i Viby. Her kunne man få lov at låne værkstedet i fri-weekenderne. Dette førte til, at jeg selv efterhånden fik opdateret maskineriet til den super robuste 34 hk model – samt dertilhørende fuldsyncroniseret gearkasse/bagtøj. Herved forbedredes køreegenskaberne ganske væsentligt.

Ikke deto mindre klarede 30 hestes motoren en camping ferietur til det sydlige Europa. Jeg medbragte en 5 liters reservedunk – ikke med benzin, men med olie samlet på ‘bunden’ af tønderne på tanken. Og da jeg vendte hjem igen, var disse 5 liter + den ene mellem ‘Min’ og ‘Max’ mærkerne også væk. Altså ialt 6 liter motorolie på de 5 000 km ferietur ned til det nordlige Spanien. Men uden den mindste mislyd fra motoren. Dog – på en smal bjerg grusvej nord for Nîmes slog en sten fra en modkørende bil forruden itu. Det var ikke let at finde folk, der kunne skifte den en lørdag eftermiddag, men det lykkedes da. De efterfølgende sommerferier blev fortsat tilbragt i Spanien – også uden transportproblemer. Medbragt værktøj blev ikke bragt i anvendelse, men hørte alligevel til standard udstyr hver gang.

Der blev repareret en hel del rust på bilen, da den i forvejen ikke var passet alt for godt på. Men svejseriet er aldrig blevet mig, så det var med at ‘få folk på’ fra Ford værkstedet. Men herefter skulle der så lakeres. Dette klarede jeg selv med et lille lånt kompressoranlæg hjemme på min barn- og ungdomsadresse på Rosenvangs Allé. Sprøjtede bilen udenfor for derefter at rulle den i ly i garagen til tørring. 2 hel-lakkeringer blev det til i min ejer tid frem til 1977.

Bilen var udstyret med radio – en vild luksus dengang. Der var så tale om en rørradio med mellem og langbølger. Folk der kender til dette ved, at det er meget vigtigt at tilslutte over tændingslåsen, da en sådan rørradio kan tappe batteriet (6 volt) fladt på en times tid. Men under kørsel – specielt om aften/nat drønede Radio Luxemburg  på ‘ Two-O-Eight’ jo ud gennem højttaleren – ja én – for der var jo ikke noget med stereo.

I 1977 blev VW’en byttet ind i en nyere Type 1 – fra 1966.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

Visit our friends!

A few highly recommended friends...

Archives

All entries, chronologically...